ΕΦΚΑ – κύλησε ο τέντζερης κι ηύρε το καπάκι

Γράφει ο Άρης Ι. Τάτσης.

Ξαναχάλασε ο υπολογιστής του ΕΦΚΑ. Ρίξτε μια ματιά στο άρθρο μου “βλάβη στον υπολογιστή του ΕΦΚΑ”.

Αυτή τη φορά δεν πιστώνει στους λογαρισμούς μας τα ποσά που πληρώνουμε για ασφαλιστικές εισφορές και ρυθμίσεις κι έτσι εμφανιζόμαστε ως ανασφάλιστοι, παρότι έχουμε πληρώσει. Δείτε τι καταγγέλλει η ολομέλεια προέδρων δικηγορικών συλλόγων ([link]).

Δε διαμαρτύρονται μόνο οι δικηγόροι. Το πρόβλημα είναι γενικό. Εντελώς ενδεικτικά δείτε εδώ ([link]).

Τέλος Φλεβάρη πλήρωσα 250 ευρώ στο ΚΕΑΟ (τον εισπρακτικό μηχανισμό του ΕΦΚΑ) για ρυθμίσεις. Ακόμη και τώρα, ένα μήνα μετά, τα χρήματα δεν έχουν πιστωθεί στους λογαριασμούς των ρυθμίσεων. Τα χρήματα κατατέθηκαν από τις τράπεζες Πειραιώς και Eurobank.

Για αρχή καλά είναι να συνειδητοποιήσετε τι σας είπα. Αν είχατε ιδιώτη απέναντί σας που επί ένα μήνα δεν αναγνωρίζει τα χρήματα που του δώσατε, πώς θα τον χαρακτηρίζατε; Πώς είπατε;

Τώρα πάμε σιγά σιγά και ψηλαφητά.

Αν τα χρήματα για οποιοδήποτε λόγο δεν τα έδωσαν στον ΕΦΚΑ οι τράπεζες ή τα έδωσαν καθυστερημένα, εκ των πραγμάτων τίθεται ζήτημα να τους αφαιρεθεί η άδεια λειτουργίας. Εκτιμώ ότι οι τράπεζες απέδωσαν τα χρήματα στον ΕΦΚΑ εμπρόθεσμα. Αλλά εδώ που φτάσαμε θέλουμε και επίσημες απαντήσεις, πότε καταβλήθηκαν τα χρήματα και πώς.

Στον ΕΦΚΑ πάλι κρύβονται πίσω από δυσλειτουργία του προγράμματος του υπολογιστή.

Τα σίγουρα είναι τα εξής. Τέλος του 2021 ρύθμισα τα κορωνοχρέη στον ΕΦΚΑ. Για να ενεργοποιηθεί η ρύθμιση χρειαζόταν να πιστωθεί η πληρωμή της πρώτης δόσης. Πιστώθηκε στο 24ωρο. Τότε δούλευε ο υπολογιστής. Περί τα μέσα Φλεβάρη 2022 πλήρωσα άλλα 150 ευρώ στο ΚΕΑΟ για άλλες ρυθμίσεις. Πιστώθηκαν άμεσα. Εγώ κοίταξα στο τριήμερο. Πάλι τότε δούλευε ο υπολογιστής. Τώρα σα να μας δουλεύει ο Δουφεξής.

Όποια τεχνολογική αναβάθμιση κι αν κάνει με τα χρήματά μας ο ΕΦΚΑ τη διαφημίζει με δελτία τύπου ([link]). Μάθατε εσείς τίποτα για νέο πρόγραμμα στον υπολογιστή του ΕΦΚΑ; Είδατε κανένα τέτοιο δελτίο τύπου; Μπας και μου ξέφυγε εμένα;

Κάποιοι ήδη αναρωτιέσετε και ποιος είναι ο Δουφεξής. Τα είχα γράψει στο άρθρο “παραγραφή χρεών στον ΕΦΚΑ”. Η επανάληψη είναι η μήτηρ της μαθήσεως.

Ο Παναγιώτης Δουφεξής διορίστηκε ως διοικητής του ΕΦΚΑ τον Μάιο του 2021. Έχει εμπειρία στα κοινωνικοασφαλιστικά θέματα και στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα. Είναι πρόσωπο της απόλυτης εμπιστοσύνης του υπουργού Κ. Χατζηδάκη, αφού μέχρι το διορισμό του ως διοικητή του ΕΦΚΑ ήταν ιδιαίτερος γραμματέας του ([link] , [link]).

Επί ένα ολόκληρο μήνα που σέρνεται το ζήτημα αυτό δεν εντόπισα έστω και μια λέξη του Δουφεξή για το ζήτημα. Καταλαβαίνετε τι λέω; Επί ένα μήνα ο ΕΦΚΑ δεν αναγνωρίζει τα χρήματα που του δώσαμε κι ο διοικητής του συμπεριφέρεται σα να μη συμβαίνει τίποτα. Φαντάζεστε να σας έλεγε τράπεζα ότι της χάλασε ο υπολογιστής και γι’ αυτό επί ολόκληρο μήνα δεν εμφανίζονται τα χρήματά σας;

Όφειλε από την πρώτη στιγμή να βγει μπροστά ο ίδιος και να εξηγήσει με λόγια απλά και σταράτα που οφείλεται το πρόβλημα, πώς και πότε θα λυθεί.

Αυτονόητα, αν το πρόβλημα προέκυψε από ελαττωματικό πρόγραμμα υπολογιστή, όφειλε να μας εξηγήσει πόσο κόστισε το πρόγραμμα και σε ποιες νομικές ενέργειες έχει προβεί κατά της εταιρίας που του το πούλησε.

Μόλις αγγίξαμε το κέντρο του ζητήματος. Για να τα κάνει όλα αυτά ο Δουφεξής θα έπρεπε αρχικά να αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος που ο ίδιος έχει προκαλέσει. Δυστυχώς, προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν μπορεί καν να το αντιληφθεί.

Ρίξτε μια ματιά στα δημοσιεύματα ([link] , [link] , [link]). Τα προσυπογράφω λέξη προς λέξη εκτός από την αναφορά για φιλοδοξία του Χατζηδάκη να εκλεγεί πρόεδρος της ΝΔ. Δε μου πέφτει λόγος και γι’ αυτό δε διασταύρωσα την πληροφορία.

Προφανώς λοιπόν “κύλησε ο τέντζερης κι ηύρε το καπάκι”, οπότε ο εκλεκτός του Χατζηδάκη διοικτής του ΕΦΚΑ έχει τις ίδιες ικανότητες με αυτόν.

Δε σας φτάνουν όμως οι διαπιστώσεις. Ούτε κι εμένα. Τώρα τι κάνουμε;

Ακούστε την εμπειρία μου. Πήγα στον ΕΦΚΑ για άλλη δουλειά. Περίμενα στην ουρά ακριβώς πίσω από έναν κάπως ηλικιωμένο ασφαλισμένο ο οποίος κρατούσε ένα μάτσο χειρόγραφα χαρτιά στα χέρια του. Θέλοντας και μη άκουγα. Δεν του αναγνωρίζουν ποσό περίπου 600 ευρώ που αυτός ισχυριζόταν ότι το είχε πληρώσει. Η συνομιλία του με την υπάλληλο κράτησε τουλάχιστον 20 λεπτά. Θα μπορούσα να τους διακόψω. Αλλά το θέμα ήταν πολύ ενδιαφέρον, αφού αντιμετωπίζω το ίδιο ακριβώς πρόβλημα.

Βρήκα καρεκλίτσα κι απόλαυσα τη συζήτηση. Τελικώς η υπάλληλος του ΕΦΚΑ τερμάτισε τη συζήτηση χωρίς να δεχτεί το δίκιο του ασφαλισμένου. Κατά την άποψή της ο άνθρωπος τα χρωστάει τα λεφτά.

Εδώ ακριβώς είναι το “ζουμί”. Η υπόθεση του ασφαλισμένου αυτού πράγματι ήταν περίπλοκη. Μη σας μπλέκω με λεπτομέρειες. Έκανε όμως το λάθος να πάει στον ΕΦΚΑ με δικούς του λογαριασμούς προχειρογραμμένους με το χέρι. Για να τον σεβαστούν έπρεπε να οι λογαριασμοί να είναι από τον υπολογιστή και γενικώς να έχει κάνει το θέμα “φρουτόκρεμα”. Κι αν δε μπορούσε ο ίδιος, ας ζητούσε να του το κάνει ο λογιστής του.

Δεύτερο λάθος ότι αρκέστηκε στην προφορική συνομιλία. Ας υποθέσουμε ότι η υπάλληλος δεχόταν προφορικά το δίκιο του ασφαλισμένου. Αυτός να την κάνει τι την προφορική δήλωσή της, αν αυτό δεν καταγραφεί και στον υπολογιστή του ΕΦΚΑ; Να τη βράσει και να τη φάει; Η ίδια υπάλληλος θα συνέχιζε να είναι στο ίδιο πόστο; Κι ακόμα πιο σημαντικό, η υπάλληλος θα τολμούσε να “θυμάται” το θέμα; Αν μετά από δίμηνο το πρόβλημα δεν έχει λυθεί, αλλά και βέβαια θα έχουν καταγραφεί και νέες χρεώσεις και προσαυξήσεις, που γι’ αυτές σας βεβαιώνω εγώ ότι δε χάλασε ο υπολογιστής, ποιος θα μπορεί να βγάλει άκρη; Όσοι δεν έτυχε μέχρι τώρα να χρησιμοποιήσετε τα ηλεκτρονικά συστήματα των ΕΦΚΑ και ΚΕΑΟ μπορείτε να ρωτήσετε το λογιστή σας.

Επείγει λοιπόν σήμερα που ακόμα μπορείτε να εντοπίσετε το πρόβλημα να υποβάλετε γραπτές αιτήσεις, όπου θα εξηγείτε καθαρά και ξάστερα πόσα χρήματα λείπουν και γιατί. Μην ξεχνάτε να παίρνετε αντίγραφο της αίτησης με τον αριθμό πρωτοκόλλου.

Από χθες (29-3-2022) ζήτησα με ηλεκτρονική επιστολή από το ΚΕΑΟ Ιωαννίνων να μου απαντήσει εγγράφως τι συμβαίνει με τα 300 ευρώ που πλήρωσα και δε φαίνονται στον υπολογιστή τους. Η απάντησή του είναι επιεικώς απαράδεκτη. Μπήκαν, λέει, νέες οφειλές στον υπολογιστή, οπότε τα χρήματα αντί για τις δόσεις των ρυθμίσεων πήγαν στα χρέη αυτά. Είχα 12μηνη ρύθμιση που είναι ενεργή ακόμη και σήμερα (31-3-2021). Τα νέα χρέη έπρεπε να μπουν εκεί. Αυτό γινόταν συνεχώς από το καλοκαίρι του 2021. Έχω κρατήσει αντίγραφα.

Δεν είμαι κορόιδο. Ο μήνας τελειώνει σήμερα. Δεν δίνω δραχμή για τις ρυθμίσεις. Η ευθύνη είναι του ΚΕΑΟ.

Αν από ευθύνη των ΕΦΚΑ και ΚΕΑΟ απενεργοποιηθούν οι ρυθμίσεις μου, κινδυνεύουν με κατάσχεση οι τραπεζικοί λογριασμοί μου. Έλαβα τα μέτρα μου.

Ευτυχώς, την ώρα που ολοκλήρωσα το άρθρο, έπεσα πάνω στο δημοσίευμα αυτό ([link]). Το ομολογούν οι ίδιοι. Τους χάλασε, λέει, ο υπολογιστής και γι’ αυτό μας εμφανίζουν ως ανασφάλιστους, ενώ πληρώσαμε κανονικά. “Δεν τρέχει κάστανο”, όμως, οπότε για να μην “ψοφήσουμε” έξω από κανένα νοσοκομείο, πρέπει να πληρώσουμε επιπλέον 660 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα ο ΕΦΚΑ θα μας κατάσχει τραπεζικούς λογαριασμούς κι όποια άλλη περιουσία έχουμε και δε θα μπορούμε να πουλήσουμε με συμβόλαιο τα ακίνητά μας. Ενδιαφέρον ανέκδοτο. Θα τους απαντηθεί μόλις βρω ευκαιρία. Έχω και δουλειές.

Το ζήτημα πάντως είναι τεράστιο. Αν έστω οι μισοί από εσάς “βάλετε μια φωνή” μέσω συνδικαλιστικών οργανώσεων, επιμελητηρίων και ενώσεων συνταξιούχων το θέμα θα λυθεί εύκολα για όλους μας. Αλλιώς σ’ εμάς με τα χαρτιά ο Δουφεξής, θέλοντας και μη και για μη φορέσει τη ριγέ στολή, θα μας το λύσει. Για τους υπόλοιπους απλά δεν ξέρω.

Αν ο Π. Δουφεξής νιώσει την ανάγκη να απαντήσει στο άρθρο αυτό, θα με χαροποιήσει ιδιαίτερα, αφού έστω κι αργά θα ανταποκριθεί στην αγωνία των ασφαλισμένων. Αυτονόητα θα δημοσιεύσω την απάντηση.

Ο Άρης Τάτσης είναι δικηγόρος Άρτας (https://aristatsis.wordpress.com/). Ειδικεύεται σε διαζύγια, τροχαία ατυχήματα και πτωχευτικό νόμο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *